ÚSTÍ NAD LABEM - 05.12.2023
Diskuze, kterou pořádala Správa železnic, měla čtyři bloky. V rámci akce jednal primátor Ústí nad Labem Petr Nedvědický za účasti zástupců skupiny obcí dotčených výstavbou VRT s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Mezi klíčové důvody pro výstavbu vysokorychlostní tratě patří zejména potřeba udržet konkurenceschopnost a tempo České republiky se zahraničím. V současné době je potřeba začít řešit trasu průjezdu Ústím nad Labem a podobu budoucího terminálu. „Ministr navrhl architektonickou soutěž na nový terminál vysokorychlostní železnice v Ústí. Doposud však není městem schválený průběh VRT,“ uvedl Petr Nedvědický.
Diskusního fóra se účastnila starostka Chlumce Veronika Srnková, která zastupuje dotčené obce a město v ORP Ústí nad Labem, za město Ústí nad Labem byli přítomni i zástupci oddělení Kanceláře architekta města Ústí nad Labem, Martin Hausenblas i zastupitel Richard Loskot.
Vysokorychlostní trať bude přínosem pro Českou republiku i její dílčí regiony. Zásadní je kromě významného zkrácení cestovní doby i další rozvoj bydlení, pracovních příležitostí, služeb či turismu. Dále také významně přispěje ke zlepšení špatné dopravní situace na dálničních příjezdech do hlavního města ze severu a sníží zátěž na životní prostředí.
Zhruba 150 km dlouhá vysokorychlostní trať, která v budoucnu zkrátí cestu vlakem z Drážďan do Prahy na méně než jednu hodinu, povede i plánovaným Krušnohorským tunelem o délce tří desítek kilometrů. Přepravní kapacita VRT, z níž budou zhruba tři čtvrtiny využity ještě v rámci České republiky, počítá pro rok 2050 se 70 tisíci cestujícími denně.
Foto: PxHere. Ilustrační foto