LITOMĚŘICE - 27.2.2023
Modernizace stání pro osobní lodní dopravu a stání pro malá plavidla na Lodním náměstí v Litoměřicích oficiálně skončila.
Symbolického přestřihnutí pásky a tiskové konference se v pátek 24. února zúčastnil i ministr dopravy Martin Kupka, jenž potvrdil, že v roce 2023 již běží nebo budou zahájeny práce na 15 přístavištích pro rekreační plavbu na Labi.
Po letech příprav se tak podařilo spustit tento zásadní projekt zpřístupnění měst v Polabí rekreační plavbě. Přístaviště v Litoměřicích vybudované Ředitelstvím vodních cest ČR nyní zajistí nejen bezpečnější a pohodlnější stání plavidel, ale také přípojky elektřiny a vody obdobně jako na jiných nových přístavištích.
„Přístaviště otevíráme symbolicky v Litoměřicích, které jako jedno z nejstarších českých královských měst bylo od počátku úzce spjato s plavbou na Labi, kdy zboží dopravované na lodích muselo být nabízeno na městských trzích. Dokonce již roku 1057 je zaznamenáno právo cla z vodní dopravy,“ řekl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR, jež je investorem a provozovatelem nových přístavišť. „V současnosti běží práce na výstavbě pěti veřejných přístavišť pro malá plavidla a čtyř přístavišť pro osobní lodě na Labi, a to v Ústí nad Labem – Brné, Roudnici nad Labem, Štětí, Čelákovicích, Nymburku, Poděbradech a Kolíně,“ doplnil Lubomír Fojtů.
Na přístavišti v Litoměřicích byla během uplynulých osmi měsíců roku 2022 původní konstrukce přístaviště pro malá plavidla z málo stabilních plastových modulů nahrazena robustní osvědčenou konstrukcí 58 metrů dlouhého mola s železobetonovými plováky a dřevěnou pochozí palubou. Do původního kolmého stání bylo v prostoru bočního ramene řeky obtížné zaplout, a proto je nyní stání až pro 14 rekreačních plavidel šikmé. Novinkou jsou přípojky elektrické energie a pitné vody ke každé lodi a pohodlný bezbariérový přístup po lávce. „Při kolísání hladiny v Labi se molo pohybuje pomocí objímek po dalbách nahoru a dolů v rozsahu až šesti metrů,“ řekl Roman Krupička za zhotovitele stavby firmu LABSKÁ, strojní a stavební společnost s.r.o. „Dalby jsou dostatečně vysoké, aby i při povodni stejného rozsahu jako byla roce 2002 udrželi molo bezpečně na místě. Speciální konstrukcí bylo nutné přizpůsobit napojení rozvodu elektřiny a vody na molo,“ dodal Roman Krupička.
Původní přístaviště osobních lodích na Lodním náměstí získalo nejen nové atraktivní designové provedení pro cestující připlouvající do města, ale jedna ze dvou plošin byla také výškově upravena pro nástup i do menších osobních lodí. Pobyt lodí ve městě bude nyní pohodlnější a šetrnější pro okolí, protože budou mít k dispozici kapacitní přípojku pitné vody. Lodě tak již nebudou zbytečně obtěžovat okolí dieselovými agregáty.
„Ministerstvo dopravy dlouhodobě podporuje zlepšování podmínek ve vodní dopravě pro rekreační plavbu, zejména cestou doplňování chybějící veřejné přístavní infrastruktury, aby se zpřístupnilo okolí vodní cesty plavcům po Labi. Tato krásná vodní cesta je příležitostí k tomu, aby se zde rekreace na vodě zařadila mezi oblíbené aktivity cestovního ruchu, jako je tomu na Baťově kanále či Vltavě,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka s tím, že o osobní lodní dopravu je stále větší zájem.
Stavbu přístaviště v Litoměřicích s náklady 36,2 milionu korun bez DPH financoval Státní fond dopravní infrastruktury ČR.
Zdroj a foto: Město Litoměřice
S využitím tiskové zprávy Ředitelství vodních cest ČR