ČR - 18.12.2024
Je známý především svou precizní prací a inovativním přístupem k tradičnímu sklářskému řemeslu. Lukáš Jabůrek je český sklářský výtvarník a designér.
V letech 2013 až 2018 působil jako umělecký ředitel sklárny Moser. Po odchodu ze sklárny založil své vlastní studio v Jirkově nedaleko Chomutova, kde vytváří jedinečná díla.
Jste absolventem Vyšší odborné školy sklářské a Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Novém Boru. Získal jste již řadu ocenění, například v roce 2012 Cenu veřejnosti v soutěži Czech Grand Design za design váz Hruška a Kolorit nebo ocenění Design Plus za křišťálovou vázu Ikebanos, a to zdaleka není vše. Co Vás ke sklářskému řemeslu přivedlo a kdy jste poprvé zjistil, že se chcete věnovat designu skla?
Vždy jsem chtěl být architektem a rozhodoval jsem se mezi stavební a uměleckou průmyslovkou. Nakonec zvítězila ta umělecká, kam jsem udělal přijímačky, aniž bych tušil, že je zaměřená na sklo. Až po nástupu do školy jsem zjistil, že jsem se ocitl ve sklářském kraji a postupně se seznámil se sklářskými hutěmi a skláři, brusírnou a různými sklářskými technikami a postupy. Práce se sklem, s takovým úžasným materiálem, samotné řemeslo a jeho možnosti, atmosféra mezi skláři, to vše mě nadchlo natolik, že jsem u skla už více než 25 let.
Jak vypadá váš běžný pracovní den? Máte nějaké rituály, které dodržujete?
Mé pracovní dny jsou dost odlišné. Buď je trávím ve studiu při navrhování a práci na projektech, nebo ve své brusičské dílně na autorských dílech, minimálně jednou týdně jsem na severu ve sklárnách při vzorování nových produktů, ale i těch standardních z vlastního portfolia, jeden den v týdnu jsem pak v Praze na schůzkách, či zavážím zboží a zároveň často jezdím za klienty po celé republice. Takže vlastně spoustu času trávím v autě. Jediný rituál, který mám je ten, že po ránu potřebuji hrnec dobré kávy.
Kde hledáte inspiraci při tvorbě nových návrhů?
Inspirace přichází většinou sama. Hodně mě inspiruje samotné řemeslo, jeho neustálé možnosti ztvárnění, techniky, barvy, architektura, příroda. Inspirace je všude kolem, jen mít oči otevřené. Trochu jiné je to při klientských zakázkách, kde hodně čerpám z příběhů značek, či samotných klientů a tematického zadání, snažím se propojovat symbolické prvky, vizualitu, důležité přednosti, tu danou osobnost, aby klient vždy ve výsledném díle viděl jasný záměr a svůj příběh.
Ohlédněme se do Vaší minulosti. Jaký je váš nejoblíbenější sklářský projekt, na kterém jste kdy pracoval?
Nejoblíbenější je ten, který úspěšně dokončím ke spokojenosti klienta. Popravdě projektů, na kterých jsem pracoval byla a je spousta. Snažím se moc neohlížet zpátky, ale spíše do budoucnosti. Každopádně nejkrásnějším projektem mohu-li to tak nazvat, bylo mé působení ve sklárně Moser. Hodnotím to jako nejkrásnější pracovní roky života, kdy se se skvělou partou lidí a mistrů sklářů povedlo téměř vše. Mockrát se vám nepovede, že všechno do sebe dokonale zapadne a nebo to často netrvá moc dlouho.
A nyní na skok do budoucnosti. Sníte o projektu nebo spolupráci, kterou byste chtěl v budoucnu realizovat?
Každý projekt a spolupráce je pro mě nová výzva, které si vážím a na co se těším. Baví mě propojovat tradiční významné značky s jejich příběhy v nových produktech a inovacích. Když se podaří vše skloubit do jednoho úspěšného produktu, který je žádaný a značku, či danou společnost to zase posune o kus dál.
Jinak se do budoucna připravuji na účast na veletrzích v Paříži a Švýcarsku, což je pro mě momentálně asi největší výzva spojená s prezentací vlastních autorských děl. Výzva, na kterou se těším, i když znamená spoustu úsilí a finančních prostředků.
Můžete čtenářům prozradit, jak se zrodila spolupráce se společností RUDOLF JELÍNEK na limitované sérii karaf?
Spolupráce se zrodila už před řadou let, když jsem ještě působil jako umělecký ředitel sklárny Moser. Navrhl jsem první řadu limitovaných karaf a sklenic na slivovici. Nyní mě společnost opět po letech oslovila už jako samostatného autora, a to se nedá odmítnout. Rudolf Jelínek má silný příběh a tradici, zároveň je to má oblíbená značka, proto vytvořit nový design této unikátní edice je srdeční záležitost, důvěra a motivace, respekt i určitá pokora. To vše by i měla nová edice obsahovat.
Jaká byla Vaše vize pro karafu určenou speciálně na tuto slivovici? Je Vaše práce odlišná, když navrhujete produkt pro tradiční značku jako RUDOLF JELÍNEK, oproti jiným projektům?
Limitovaná edice ručně foukané karafy a skleniček se tvarově inspiruje svojí vlastní podstatou základního produktu – slívy. To je to nejcennější, co dodává edici výraz, chuť a vlastní eleganci. Tvar švestky ve formě hlubokých broušených oliv zdobí láhev i sklenice, čímž jim dodává neuvěřitelnou optiku a hloubku, která následně odráží jedinečnou zlatavou barvu a sílu slivovice, její celý příběh. Láhev i sklenice jsou doplněny pískovanými a zlacenými monogramy, odkazující k vlastnímu rukopisu a originálnímu charakteru. Výjimečnost edice podtrhuje zátka, broušená tzv. kárem, diamantovým brusem a monogramem jelena.
Co se týká spolupráce pro značku RUDOLF JELÍNEK, práce se nijak zásadně neliší. Na začátku je vždy potřeba pečlivě prostudovat všechny materiály a informace, ze kterých pak vycházím. Čím více podkladů člověk má, tím lépe se pracuje s příběhem a inspirací pro design.
V rozhovorech uvádíte, že se snažíte do každého díla vnést část své osobnosti. Co konkrétně jste vložil do designu karafy nesoucí logo R. JELÍNEK?
Mám rád brusičské řemeslo, ctím kvalitu a jistou tradici a pokoru k ní. To jsem se snažil vložit i do této edice, která by se tak měla stát unikátním sběratelským dílem, plným příběhů o mém a vašem řemesle, tradici a snaze posouvat své umění neustále kupředu.
Co byste rád, aby si zákazníci uvědomili ve chvíli, kdy budou držet tuto karafu v ruce a nalévat si z ní slivovici?
Přesně to, co jsem zmiňoval výše. Že drží v ruce výsledek práce mnoha lidí, něco výjimečného, co spojilo tři značky do jednoho příběhu. Je třeba si jen sednout, naslouchat a vychutnávat si ten okamžik.
Jaké hodnoty se snažíte předávat dalším generacím, ať už ve své práci, nebo v osobním životě?
Jsem přesvědčený, že když chce někdo něčeho dosáhnout nebo dělat něco výjimečného, tak může, ale musí tomu věřit a makat na maximum. Sázím hodně na důvěru a upřímnost, bez toho by mi klienti nevěřili a nekupovali mé autorské sklo nebo neoslovovali o spolupráci. A samozřejmě moje milované řemeslo, přístup k němu jako k životu.
A na závěr si neodpustím tradiční otázku. Kdybyste si mohl vybrat jen jeden produkt R. JELÍNEK, který vám nejvíce lahodí, po kterém byste sáhl?
Přiznám se, že mám rád Hruškovici s nakládanou hruškou. Je to dokonalé spojení.