ČR - 01.07.2024
Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven (ČAP) si připomíná pět let od svého založení. Za tu dobu se stala důležitým pomocníkem pro spotřebitele v řešení sporů s pojišťovnami.
Od roku 2019 přijala přes 1000 návrhů na mimosoudní řešení sporů, z nichž řada skončila smírem ve prospěch klienta. Kancelář také poskytla odborné poradenství více než 2500 klientům.
Nejčastěji řešené spory se týkají pojištění nemoci a úrazu, majetku a vozidel, zejména v souvislosti s likvidací pojistných událostí. Od roku 2019 do roku 2023 vzrostl počet podnětů v této oblasti o 80 %, což svědčí o rostoucí důvěře veřejnosti v mimosoudní řešení sporů a o povědomí o ombudsmanovi jako ochránci spotřebitelů.
Mezi další časté spory patří ty týkající se správy pojištění, jako jsou změny pojištění, výše pojistného nebo vymáhání pojistného pojišťovnou. Roste také počet sporů o zánik pojištění.
Ombudsmanka prof. Alena Macková upozorňuje na problémy v komunikaci ze strany pojistitelů, složitost smluvní dokumentace a komunikační chyby při šetření pojistných událostí. Spotřebitelé často volí nevhodný typ nebo rozsah pojištění a podceňují význam pojištění klíčových hodnot.
Ombudsmanka radí spotřebitelům, aby při sjednávání pojištění důkladně zvážili pojistná nebezpečí, prozkoumali rozsah a důsledky výluk z pojištění a své povinnosti vyplývající z pojištění. Důležité je také pravdivě vysvětlit vznik a rozsah pojistné události a předložit potřebné doklady.
V otázkách pojištění by spotřebitelé měli být obezřetní a případné nejasnosti ve smluvní dokumentaci si předem vyjasnit.
Foto: Pojistná ombucmanka prof. Alena Macková