ČR - 14.10.2024
Vláda schválila návrh státního rozpočtu na rok 2025, který přináší výrazné navýšení financí do oblasti školství. Celkově by měla kapitola školství dosáhnout téměř 291 miliard korun, což je o 22 miliard více než ve schváleném rozpočtu na rok 2024.
Největší část, necelých 217 miliard, poputuje do regionálního školství, kde je cílem podpořit učitele a další pedagogické pracovníky. Výrazného zvýšení se dočkají také vysoké školy, kterým bude v roce 2025 přiděleno téměř 35 miliard korun, tedy o 4 miliardy více než v předchozím roce.
Ministr školství Mikuláš Bek na tiskové konferenci uvedl, že se jedná o jeden z největších meziročních nárůstů výdajů na vysoké školy za posledních deset let. Tento krok má vysokým školám pomoci zvládnout příchod silných populačních ročníků a stabilněji vzdělávat větší část populace, po čemž volají i zaměstnavatelé. Zároveň o 12 % vzroste rozpočet na výzkum, vývoj a inovace, dosáhne tedy 22,9 miliardy korun, což je nejvyšší navýšení od roku 2017.
Zvýšení platů pedagogických i nepedagogických pracovníků
V rámci regionálního školství zajistí navýšení rozpočtu pokrytí zákonného nároku na 130 % průměrného platu v ČR pro učitele. Průměrné platy pedagogů tak vzrostou o 7 %. Nejen učitelé, ale i nepedagogičtí pracovníci, mezi které patří kuchaři, školníci nebo IT správci, si polepší – jejich platy vzrostou o 5 %. Financování těchto pracovníků bude zajištěno do konce školního roku 2024/2025.
Od 1. září 2025 by však financování nepedagogických pracovníků mělo přejít na zřizovatele škol, tedy obce a kraje. Tento krok je součástí plnění cíle Strategie 2030+, která usiluje o efektivnější správu škol a rozvoj regionálního školství. Zřizovatelé by měli díky znalosti místních podmínek lépe zajistit provoz škol, zatímco stát se bude nadále soustředit na financování vzdělávací role škol, tedy na platy učitelů a dalších pedagogů.
Posílení role zřizovatelů
Ministr Bek upřesnil, že vláda připravuje legislativní změny, které by měly posílit roli zřizovatelů škol. Tyto změny budou projednávány pracovní skupinou složenou ze zástupců ministerstva školství, ministerstva financí a samotných zřizovatelů. Jejich cílem je zajistit, aby provoz škol byl v rukou místních orgánů, které mohou efektivněji reagovat na potřeby svých regionů.
Navrhované změny v rozpočtu by měly pomoci českému školství nejen s finanční stabilitou, ale i s lepší přípravou na budoucí výzvy, zejména s ohledem na vzdělávání větší části populace a zajištění kvality výuky v souvislosti s očekávaným růstem počtu studentů na vysokých školách.