Spousta seniorů nedůvěřuje bankám, ještě větší část poté internetovému bankovnictví, se kterým jsou spojena i určitá rizika. Ta lze však z velké části eliminovat opatrným zacházením, ke kterému může být nápomocná i naše brožura Bezpečně na internetu.
Motivací k založení účtu, případně internetového bankovnictví, může být i plánované rušení poboček České pošty, kam si nemalá část seniorů chodí každý měsíc pro důchod, což již dnes může zabrat nepřiměřené množství času, neboť v případě, kdy by si peníze nechávali zasílat na účet, mohou provést kontrolu účtu během jednotek minut. Po zrušení poboček zabere více času nejen cesta na pobočku, ale lze předpokládat, že i na nerušených pobočkách bude více zákazníků a čekání tak bude delší. Zároveň banky často nabízejí i úročení vkladů na běžných účtech, což může přinést každý měsíc příjemný bonus, přestože se zpravidla jedná pouze o pár korun.
Důležitou zmínkou k bankovnictví je i bezpečnost. S ohledem na množství peněz, které na účtech bank jsou, je zabezpečení účtů velmi kvalitní. „Pokud tedy spotřebitelé nevyzradí své heslo či jiné údaje, je pravděpodobnost napadení účtu minimální,“ uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. Co se týká rizik spojených s „pády“ bank, účty spotřebitelů by měly být v bezpečí. Banky jsou totiž ze zákona pojištěné, přičemž tato pojištění pokrývají dostatečnou částku, aby běžným spotřebitelům stačila. Jako příklad lze uvést, že při ukončení činnosti Sberbank CZ byly vypláceny náhrady do výše 100 000 EUR, což činilo téměř 2,5 milionu na osobu. „Většina klientů tak své peníze dostala zpět,“ dodává Hekšová.
Státní správa
Dalším místem, kde si lidé mohou zpříjemnit vyřizování záležitostí a podstatně zkrátit „promarněný“ čas, jsou úřady. „Spoustu záležitostí se státní správou lze v dnešní době vyřídit online, případně je alespoň online připravit a na úřadě poté strávit jen nejnutnější dobu,“ uvádí Hekšová.
Velkým pomocníkem může být i pouhá rezervace termínu, která je ve většině případů nabízena. Tato rezervace pomůže nejen klientům, kteří nemusí čekat nepřiměřeně dlouho (po rezervaci se může jednat i o pouhé jednotky minut), ale i úředníkům, kteří již předem ví, o jakou záležitost se jedná a mohou si tak připravit potřebné dokumenty.
Překážky online prostředí
Přestože se většina společností včetně státních institucí snaží vytvořit online prostředí co nejpřívětivější a intuitivní, je jisté, že i tak mohou mít technologicky méně zdatné osoby problém. „Jedná se zejména o seniory, ke kterým se technologie dostávají až v posledních letech, ale výjimkou nejsou ani mladší ročníky,“ upřesňuje Eduarda Hekšová z dTestu. Vzhledem k možnému usnadnění je však vhodné oslovit blízké osoby s žádostí o pomoc, případně lze i zajít na příslušnou pobočku, kde by měli být nápomocní pracovníci.