
ČR - 01.04.2025
Každý den končí tuny jídla v odpadu, zatímco jinde zoufale chybí. Diskontní řetězec PENNY se ale rozhodl tento problém řešit a společně se svými zákazníky bojuje proti plýtvání potravinami. Díky prodeji zlevněných balíčků s čerstvými potravinami, kterým se blíží datum spotřeby, se jen v loňském roce podařilo zachránit téměř 900 tun jídla, které by jinak skončilo v koši.
K této iniciativě přispěla i mobilní aplikace Nesnězeno, přes kterou si zákazníci vyzvedli 234 tisíc balíčků. Dalších 214 tisíc balíčků pak distribuovalo přímo PENNY.
Zákazníci si mohou za zvýhodněnou cenu koupit balíčky obsahující čerstvé mléčné výrobky, ovoce, zeleninu, uzeniny nebo pečivo, u nichž se blíží datum spotřeby. Cena je snížena minimálně o 50 %, což nejen šetří peněženky nakupujících, ale zároveň pomáhá snižovat plýtvání.
„Díky spolupráci s platformou Nesnězeno se nám daří efektivně snižovat plýtvání potravinami a zároveň zákazníkům nabízet výhodné možnosti nakupování. V této chvíli máme projekt zavedený na přibližně polovině našich prodejen a letos plánujeme jeho masivní rozšíření,“ uvedl Petr Baudyš, vedoucí pro kvalitu a udržitelnost v PENNY.
Kromě toho, že zákazníci ušetří, má projekt i významný ekologický přínos. Díky záchraně potravin se podařilo ušetřit více než 10 000 tun CO₂, které by jinak vznikly při zbytečném vyhazování a likvidaci jídla.
„Každý rok přijdeme o obrovské množství potravin, které by mohly pomoci tam, kde jsou potřeba. Díky spolupráci s PENNY můžeme tuto situaci měnit a přispívat k udržitelnější budoucnosti,“ říká Jakub Henni, CEO Nesnězeno.
PENNY se zaměřuje i na další způsoby, jak omezit plýtvání. Projekt "Rohlík na strouhanku" umožňuje zákazníkům koupit starší pečivo určené na výrobu domácí strouhanky. Díky tomu se loni podařilo zužitkovat 5 milionů kusů pečiva, které by jinak skončily v odpadu.
Kromě toho PENNY dlouhodobě spolupracuje s potravinovými bankami a daruje neprodané, ale stále kvalitní potraviny potřebným. V uplynulém roce takto distribuovalo téměř 100 tun jídla. Pomoc se dostala i do oblastí postižených povodněmi, kam PENNY vyslalo tři kamiony naplněné základními potravinami a dalším nezbytným zbožím.
PENNY dokazuje, že boj proti plýtvání potravinami má smysl – pomáhá zákazníkům šetřit, podporuje potřebné a zároveň chrání životní prostředí. Pokud se tento trend udrží a rozšíří, můžeme se těšit na budoucnost, kde zbytečně vyhozené jídlo bude spíše výjimkou než pravidlem.
Zdroj a foto: TZ PENNY
