ČR - 25.09.2024
Česká gastronomie má velký potenciál a je připravena přilákat náročné klienty z domova i ze zahraničí. Rozvoj mimo Prahu, autentické sezónní suroviny a regionální ingredience představují hlavní pilíře, které mohou Česko posunout mezi přední kulinářské destinace.
Bohatá kulinářská tradice si postupně získává pozornost na mezinárodní scéně. Výsledky nedávné analýzy stavu tuzemské gastronomie ukázaly, že i když krátkodobý potenciál zůstává omezený, dlouhodobé vyhlídky jsou velmi pozitivní. Závěry analýzy stavu české gastronomie, která se zaměřovala na české regiony mimo hlavní město, byly tématem dnešního setkání Ministerstva pro místní rozvoj, agentury CzechTourism a zástupců české gastro scény.
Výzvy a příležitosti pro růst
Jedním z klíčových závěrů analýzy je, že kvalita restaurací v Česku není zatím zcela rovnoměrně rozprostřená mezi regiony. Některé oblasti, zejména Jihomoravský, Jihočeský nebo Karlovarský kraj, vykazují značný potenciál, ale stále je zde prostor pro zlepšení. „Cestování za autentickými kulinářskými zážitky či vínem je celosvětový trend a představuje tak pro Česko velký potenciál, který zatím není zdaleka využit. Kromě toho podle mnoha průzkumů turisté, kteří cestují za gastronomií, více utrácí a zůstávají v destinaci déle, tudíž mají větší ekonomický přínos. Také pro cestovatele, kteří za jídlem vyloženě necestují, ale vyhledávají například kulturu či aktivní dovolenou, je dobrá kuchyně klíčovým faktorem při rozhodování o výběru regionu i při hodnocení celkového dojmu z dovolené. Je tedy zásadní pro vnímání celkové atraktivity destinace a nedílnou součástí budování její image,” řekla v úvodu setkání ředitelka Odboru cestovního ruchu MMR Silvia Doušová.
„I když aktuálně nemáme v Česku takový počet restaurací, které by okamžitě mohly konkurovat nejlepším mezinárodním destinacím, máme k tomu dobře našlápnuto. Pokud se na tuto oblast zaměříme a zainvestujeme nejen do infrastruktury, ale také do kvalitních lidí a využijeme potenciál místních talentů a regionálních produktů, má česká gastronomie výraznou šanci na dlouhodobý úspěch v rámci mezinárodní gastronomické mapy,“ uvádí ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Atraktivní image gastronomie hraje významnou roli v konkurenčním prostředí. A Česko má v tomto ohledu co nabídnout. Už nyní například v rámci projektu Czech Specials propagujeme restaurace a cukrárny a další gastronomická zařízení, která nabízejí poctivou českou kuchyni a tradiční české zákusky v odpovídající kvalitě. Pochlubit se můžeme také úspěchy českého Národního týmu kuchařů a cukrářů AKC ČR, který se pravidelně umisťuje na předních příčkách v rámci soutěží Culinary World Cup, CULINARY OLYMPICS nebo Global Chefs Challenge. Světoznámý věhlas má i naše pivo. Ostatně v Plzni máme nejlepší pivovarskou návštěvnickou trasu v Evropě a Plzeňský Prazdroj letos v březnu získal prestižní ocenění WorldTravel Awards 2024. V neposlední řadě slaví mezinárodní úspěchy i česká a moravská vína a turisté si je mohou vychutnat jak v tradičních vinných sklípcích, tak v moderních designových vinařstvích.“
Tato slova potvrzuje i další analýza společnosti Ernst & Young. Z té vyplývá, že 57 % tzv. „frequent travelers“ je ochotno prodloužit svůj pobyt v destinaci, pokud restaurace disponuje michelinským oceněním. Tento trend podtrhuje význam investic do rozvoje gastroturismu, který přitahuje nejen bonitní klientelu a přispívá k celkovému ekonomickému růstu.
Hlavní devízou regionů mimo Prahu jsou sezónní suroviny
Regiony mimo hlavní město nabízejí mnoho zajímavých gastronomických zážitků. Zaměření na čerstvé sezónní a regionální suroviny je klíčovým faktorem, který přitahuje zahraniční návštěvníky. Autentické restaurace mimo Prahu, které se soustředí na tradiční české pokrmy a péči o jejich přípravu, jsou velkým lákadlem pro zahraniční turisty a nabízejí obrovský potenciál pro rozvoj gastroturismu.
Bonusem je i fakt, že skvělé a talentované kuchaře, pekaře, cukráře nebo třeba baristy a další najdeme nejen v metropoli či jiné vyhlášené turistické oblasti, ale napříč celým Českem. V tomto ohledu je tuzemsko ve srovnání se zahraničím unikátem. Ve většině zemí se nejlepší restaurace a talentovaní kuchaři soustřeďují v hlavním městě, což může omezit rozvoj gastronomie v regionech.
Podpora lokálních produktů: Česká vína a piva jako klíčové prvky
Podle závěrů analýzy je jedním z nezbytných kroků pro další rozvoj i podpora a propagace lokálních produktů, zejména českých a moravských vín, která jsou velmi kvalitní. A změnit tak aktuální trend, kdy řada zdejších restaurací upřednostňuje zahraniční vína ze zemí, jako je Francie, Německo nebo Itálie, před těmi tuzemskými.
Česko láká stále více turistů i díky bohaté pivní tradici. Propojení české pivní kultury s kvalitní gastronomií je dalším krokem, který může přilákat zahraniční návštěvníky. Párování piva s degustačním menu je v zahraničí velmi populární, prakticky žádná země ho nenabízí a v Česku tak jde o zatím nevyužitý potenciál, který představuje obrovskou příležitost. I toto vychází ze závěrů analýzy české gastronomie. Podle posledních statistik agentury CzechTourism se mezi nejoblíbenější pivní destinace řadí Plzeňský Prazdroj, který loni navštívilo bezmála 530 tisíc lidí, a pivní unikáty v Žatci, jako jsou Chrám Chmele a Piva nebo Chmelařské muzeum. Významný nárůst zaznamenávají i pivní lázně, jejichž popularita stoupá napříč republikou.
„Česko má výjimečný potenciál v oblasti pivního turismu, a to díky své dlouhé historii vaření piva, unikátním pivovarům a současnému trendu zážitkového a udržitelného turismu. Naším cílem je ukázat, že cestování za pivem může být nejen o ochutnávce skvělého piva, ale také o poznávání české kultury, tradic a historie. Tuzemské pivovary nabízejí zážitky, které kombinují tradici s moderními inovacemi, což je klíč k lákání bonitních turistů,” doplňuje František Reismüller.
Kvalita versus kvantita
Praxe na mezinárodní úrovni ukazuje, že turisty táhnou hlavně provozovny (restaurace, kavárny, pekárny, cukrárny apod.), které jsou něčím unikátní. Jinak řečeno, nabízí takovou kvalitu pokrmů, za kterými se vyplatí cestovat i na větší vzdálenost. Upřednostňují kvalitu před kvantitou. Tyto restaurace se odklonily od konceptu, kdy provozovatel nabízí obsáhlý jídelníček místo toho, aby se vyprofiloval jako specialista na určitý druh jídel nebo pracoval s užším, ale o to kvalitnějším sortimentem. V této souvislosti mohou být přínosem i kuchaři, kteří se vrací domů ze „zkušené v zahraničí“ a mohou tak uplatnit své znalosti.
Investice státu do české gastronomie a další kroky
Propagace kulinářské kultury Česka a jeho pozice jakožto atraktivní turistické destinace patří mezi strategické priority státu. V obecné rovině se ukazuje, že česká gastronomie je na velmi vysoké úrovni a rozhodně má potenciál obstát v mezinárodní konkurenci. O tom, jak podpořit image Česka jakožto destinace s kvalitní gastronomií ve spojení s Michelin, se začalo uvažovat už v roce 2021. Cílem je zviditelnění tuzemských gastropodniků a jejich kuchyně. Tato jednání jsou součástí celosvětového a dlouhodobého procesu, který právě probíhá. Marketingová kampaň by měla v České republice začít v roce 2025 a bude vázána na zveřejnění průvodce Michelin Selection Guide.
Analýza stavu gastronomie v ČR stála v přepočtu na 175 000 eur. Marketingová kampaň spojená s vydáním průvodce Michelin Selection Guide stejně jako její cena nebo přesný harmonogram jsou nyní stále součástí vyjednávání mezi společností Michelin a agenturou CzechTourism. Na jejím financování se budou moci podílet také kraje, a to prostřednictvím dílčích marketingových aktivit, které budou specificky zaměřené na daný region. Tyto prostředky představují investici do dlouhodobého rozvoje českého gastroturismu a zvýšení atraktivity Česka jako turistické destinace.
Inspirace ze zahraničí
Mezinárodní příklady dokazují, že kvalitní gastronomie může hrát klíčovou roli při budování turistické destinace. Například neapolské umění Pizzaiuolo je součástí světového dědictví UNESCO, středomořská strava má významnou roli v mnoha zemích, jako jsou Španělsko, Itálie nebo Řecko. Česko má podobný potenciál, pokud propojí svou bohatou kulinářskou tradici s moderními trendy.
Česká gastronomie je připravena na dlouhodobý růst a má potenciál zaujmout místo mezi předními kulinářskými destinacemi světa. Spolupráce s mezinárodními značkami, investice do regionů a propagace lokálních produktů zajistí, že české restaurace budou schopny konkurovat mezinárodním elitám a přitáhnout bonitní klientelu z celého světa.
Zdroj: MMR
Foto: PxHere