Deutsche Bahn (DB) oznámila, že preferuje variantu plného tunelu pro novou železniční trať mezi Drážďany a Prahou. Tento projekt je součástí iniciativy Strong Rail, která má za cíl posílit železniční dopravu v Evropě a snížit dopravní zátěž v údolí Labe.
Podle DB je varianta plného tunelu nejlepší možností jak z hlediska životního prostředí, tak z hlediska dopravního, technického a ekonomického. Tato varianta byla srovnána s variantou částečného tunelu podle kritérií, která byla dohodnuta s odborníky na životní prostředí a zástupci regionu.
Varianta plného tunelu zahrnuje výstavbu asi 30 kilometrů dlouhého tunelu přes Krušné hory mezi Heidenau u Drážďan a českým dopravním uzlem Ústí nad Labem. Součástí projektu je také rozšíření trasy mezi Drážďany a Heidenau, které vyžaduje například výstavbu nových kolejí, výhybek, řídicí a zabezpečovací techniky a parkovacích míst pro vlaky.
Nová trať by měla výrazně zkrátit cestovní a přepravní doby mezi Drážďany a Prahou, které by se měly snížit na asi hodinu.
Projekt by také měl přispět k přesunu většího objemu dopravy ze silnice na železnici, která je šetrnější ke klimatu. Navíc by nová trať nabídla alternativní spojení v případě povodní, které často ohrožují současnou trasu v údolí Labe.
Martin Walden, zástupce DB Group pro Sasko, Sasko-Anhaltsko a Durynsko, uvedl, že je potěšen, že region podporuje variantu plného tunelu, která je výsledkem intenzivního a důvěryhodného dialogu se všemi zúčastněnými stranami. Martin Dulig, státní ministr hospodářství, práce a dopravy Svobodného státu Sasko, dodal, že přeshraniční spojení mezi Drážďany a Prahou má vysokou prioritu pro celou Evropu a že je žádoucí urychlit projekt s ohledem na financování z EU.
DB plánuje zahájit parlamentní konzultace o projektu v roce 2024. Nová trať Drážďany–Praha je součástí evropského železničního koridoru Orient/East-Med, který spojuje Německo, Česko, Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko.
Zdroj: TZ DB
Foto: publicdomainpictures.net