Úvod
Školství / Litoměřice
Nemáme nezaměstnané absolventy, říká ředitelka vzorového roudnického učiliště
Vytvořit článek
Nemáme nezaměstnané absolventy, říká ředitelka vzorového roudnického učiliště
Partneři
Stát se partnerem
ROUDNICE NAD LABEM - 17.1.2023
Dobrá komunikace mezi pedagogy, podpora žáků i propojení s firmami - tím se podle České školní inspekce vyznačuje 12 nejlepších učilišť v Česku.
Inspekce věří, že výsledky šetření poslouží jako inspirace. Učňovské školství totiž trápí špatné studijní výsledky žáků i jejich časté předčasné odchody ze vzdělávání. Škola, která podle inspekce také může být pro ostatní příkladem, je Střední odborné učiliště v Roudnici nad Labem.
„Dnes je tu třetí ročník automechaniků, a zkrácený autokarosářů, ti si udělají výuční list za jeden rok,“ říká vedoucí školního autoservisu Stanislav Kroupa. „Co zákazníci potřebují, to jim uděláme. Přijdete jako zákazník, dohodneme se na nějakém termínu, přivezete nám auto a uděláme to,“ dodává.
Ve škole můžou být pyšní i na úspěšného účastníka soutěže automechaniků - Pavla Stanislava. „My jsme uspěli v soutěži Automechanik Junior, kde náš žák byl druhý v republice o jeden bod za prvním,“ vysvětluje Kroupa. A Pavel Stanislav zase oceňuje, jak se vyučující učňům věnují. „Výhody vidím hlavně v učitelích a v mistrech, vidím to hlavně na praxích, protože tady dělají tak nějak všechno. Dělá se tu od brzd až po generálky motorů.“
Revírem žáků z oboru kuchař číšník je školní jídelna „Je to bezobjednávkový systém, takže výběr ze tří jídel. Kromě toho pak jedno jídlo vaří naši kuchaři a obsluhují nás,“ přibližuje ředitelka středního odborného učiliště Helena Všetečková. „Jako bezmasé jídlo máme fazolový guláš, abychom splnili náš spotřební koš. Potom mají sekanou pečeni s bramborovou kaší a nudle,“ popisuje denní menu mistr a vedoucí jídelny Karel Frič.
V zázemí kuchyně s nejmodernějším vybavením pracují učni pod dohledem mistrů. Často sem taky přijíždějí nejlepší kuchaři z celého Česka. Vedení školy se tím snaží žáky motivovat. Výuku nedávno zpestřili třeba i zabijačkou. Na oběd do školní jídelny dorazí i zedničtí učni. Ti v rámci praxe pracují na opravě internátu školy hned ve vedlejší budově.
„Vybavení je na velmi slušné úrovni právě díky tomu, že je tu provázanost mezi teorií a mezi těmi spolupracujícími podniky. A není to jen toto. Máme žáky na našich pracovištích, ti pak chodí do firem. Na externích pracovištích máme okolo padesáti žáků. Nemáme nezaměstnané absolventy,“ říká ředitelka Helena Všetečková.
Vize a komunikace
I tohle brala Česká školní inspekce v úvahu, když roudnické učiliště vybrala mezi dvanáct nejlepších v republice. Právě dobré technické vybavení a propojení s firmami zařadili inspektoři mezi typické znaky společné pro dobré školy.
„Sdílíme vizi této školy. Jsme schopni s našimi žáky dosáhnout stupně vzdělání, to znamená, že jsme schopni je přivést k úspěšné závěrečné zkoušce,“ vyjmenovává další znaky dobré školy ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. „Musíme také nastavit systém vnitřní komunikace ve škole tak, abychom mohli eliminovat školní neúspěšnost, protože v případě středních odborných učilišť je míra předčasných odchodů ze vzdělávání až 16 procent,“ pokračuje Zatloukal.
Nejlepší učiliště taky spolupracují se svými absolventy. Těm úspěšným nabízejí, aby ve škole učili a předávali svoje zkušenosti. Soustředí se také na prevenci záškoláctví či závislostí. V nejlepších učilištích aktivně pracují podpůrné pedagogické profese jako třeba školní psychologové nebo výchovní poradci. A zcela klíčová je podle České školní inspekce osoba ředitele školy.
Zdroj: Radiožurnál, Ústecký kraj
TAG
Líbil se vám tento článek?
0
Komentáře