ČR - 15.01.2025
Největší počet zásahů si drážní hasiči tradičně připisují u technických zásahů. Loni jich bylo 5 500. Nejvíce práce měly jednotky z Prahy, Ústí nad Labem, Liberce a Brna, statistiku výjezdů výrazně navýšily povodně.
Náročnou zkouškou pro drážní hasiče byl zásah u nehody v Dolní Lutyni, kde došlo 24. ledna 2024 ke střetu rychlíku s kamionem. Srážku bohužel nepřežil strojvedoucí vlaku. Po likvidaci následků nehody čekalo na drážní hasiče složité odstraňování trosek lokomotivy a několika vagónů z profilu trati. Museli použít vyprošťovací tank a další speciální techniku.
Velmi komplikovaný zásah zaměstnal hasiče Správy železnic při srážce dvou vlaků v Pardubicích 5. června 2024. Nehoda si vyžádala 4 oběti a 27 zraněných osob. Hasiči museli složitě vyprošťovat z demolovaného vagónu několik cestujících. Následně pak likvidovali poškozené lokomotivy a vagóny, aby co nejdříve zprovoznili hlavní koridor. Zásah probíhal během provozu na trati a vyprošťování vraků tak bylo pro hasiče a zaměstnance Správy železnic velmi složité.
Nehodu vlakové soupravy v těžko přístupném terénu řešili hasiči Správy železnic u středočeských Čisovic. Vlaková souprava samovolně ujela 2. května 2024 a po 5 kilometrech v přibližně stokilometrové rychlosti vykolejila.
Složitá evakuace desítek cestujících zaměstnala 18. září 2024 drážní hasiče u nehody dvou vlaků na pražské Balabence. K nehodě došlo na železničním viaduktu a hasiči tak museli evakuovat cestující i pomocí výškové techniky.
Opravdovou zkouškou byly zářijové povodně, které zasáhly především Moravskoslezský a Olomoucký kraj, ale i další části Česka. Výjezdů drážních hasičů v souvislosti s povodněmi bylo nakonec 515. Asistence spočívala v první fázi především v odstraňování nebezpečných naplavenin u mostů a dopravě humanitární pomoci dvoucestným vozidlem, později pak v čerpání vody z podchodů, sklepů a šachet, kácení vyvrácených stromů, čištění propustků a odstraňování dalších následků povodní, a to i mimo železnici. Některé zásahy trvaly déle než týden a drážní hasiči na místě zůstávali nepřetržitě i několik dní.
Hasičský záchranný sbor Správy železnic také absolvoval stovku taktických a prověřovacích cvičení. Důležitá je totiž připravenost drážních hasičů na události většího rozsahu, u kterých je stěžejní spolupráce se složkami Integrovaného záchranného systému.
Zdroj a foto: Správa železnic