ČR - 26.09.2024
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) oznámilo další opatření, která mají posílit podporu duševního zdraví ve školách po celé České republice.
Tento posun přichází v rámci dlouhodobé strategie zlepšování wellbeingu dětí a žáků, jehož cílem je vytvořit školní prostředí, kde se děti budou cítit dobře a budou schopny dosahovat svého maximálního potenciálu. Nová opatření jsou součástí širšího Akčního plánu duševního zdraví a Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Opatření k posílení podpory ve školách
Mezi hlavní novinky patří záměr rozšíření pedagogických a poradenských pozic. To zahrnuje především navýšení počtu školních psychologů a speciálních pedagogů ve školách běžného vzdělávacího proudu, aby se zlepšila dostupnost podpory pro žáky, kteří čelí psychickým problémům či speciálním vzdělávacím potřebám.
Ministerstvo také jedná s vysokými školami o navýšení kapacit studijních oborů psychologie a speciální pedagogiky, aby bylo možné vychovat více odborníků, kteří mohou školám nabídnout svou pomoc. „Duševní zdraví dětí a mladých lidí je dnes závažné téma, které je bohužel aktuální pro celou společnost,“ uvedl Jiří Nantl, náměstek ministra školství, na kulatém stolu k duševnímu zdraví. „Chceme letos udělat konkrétní kroky, které jsou v našich možnostech a které povedou k pozitivní změně.“
Monitoring šikany a legislativní změny
Jedním z plánovaných opatření je zavedení monitoringu šikany ve školách. V současnosti školy nemají povinnost zaznamenávat případy šikany, což komplikuje jejich řešení. Na rozdíl od úrazů není šikana v českém právním řádu dosud jasně definována, což chce MŠMT změnit. Byla již ustanovena pracovní skupina, která připraví návrh na sledování a řešení šikany ve školách a zváží, zda je potřeba přijmout novou právní úpravu.
Posílení třídnických hodin a podpora wellbeingu
Dalším klíčovým krokem bude posílení třídnických hodin a zavedení osobnostně-sociální výchovy do školních osnov. Tato opatření by měla být plně implementována do roku 2027 a zajišťovat, aby byla podpora wellbeingu pevně zakotvena ve vzdělávacím systému. Třídnické hodiny mohou žákům pomoci budovat zdravé sociální vztahy a posilovat jejich psychickou odolnost.
Krizové intervenční týmy a podpora při krizích
MŠMT rovněž plánuje vytvoření krizových intervenčních týmů, které budou schopny během 36 hodin zasáhnout v případě krizové situace ve škole. Tyto týmy budou poskytovat komplexní podporu školní komunitě při řešení krizí, jako jsou například tragické události, a pomohou škole zvládat následky těchto situací.
V souvislosti s těmito opatřeními budou ve všech krajích České republiky vytvořeny multidisciplinární týmy dětského duševního zdraví, které budou školám pomáhat s prací s žáky s odlišnými projevy chování. Tato iniciativa by měla zajistit komplexní a rychlou pomoc jak pro žáky, tak pro učitele, kteří se s podobnými situacemi často potýkají bez dostatečné podpory.
Plány do budoucna
Další klíčové kroky jsou plánovány na příští měsíce. Do konce roku 2025 má být vypracován modelový preventivní program a školní řád, které budou obsahovat přístupy k řešení problémového chování žáků a podporu duševního zdraví. Tyto materiály budou vycházet z ověřených metod a mají za cíl sjednotit přístupy škol k těmto náročným tématům.
Součástí reformy bude i revize standardu studia školních metodiků prevence, aby byla jejich příprava více zaměřena na duševní zdraví, školní wellbeing a krizovou intervenci. Současně probíhá diskuze o začlenění středisek výchovné péče do systému školských poradenských zařízení, což by mělo vést k lepšímu propojení všech institucí, které se starají o děti a mládež v obtížných situacích.
Ministerstvo školství také chystá finanční podporu pro pracovníky těchto zařízení, aby bylo možné zajistit kvalitní vzdělávání a profesionální růst těchto odborníků.
Změny, které MŠMT plánuje, jsou dalším krokem k tomu, aby školy v České republice poskytovaly dětem nejen kvalitní vzdělání, ale také dostatečnou podporu v oblasti duševního zdraví. Jak uvedl náměstek Jiří Nantl, „cílem je zlepšit well-being žáků a učinit z našich škol bezpečné a podporující prostředí, kde se každé dítě může cítit dobře a dosahovat svých cílů.“
Zdroj a foto: MŠMT