
ČR - 27.03.2025
Peníze z Evropské unie nejsou jen o dotacích a projektech. Je důležité, aby o nich věděli i ti, kdo by je mohli využít. Právě proto byla v letech 2014 až 2020 vynaložena téměř 650 milionů korun na publicitu a propagaci různých operačních programů.
Nedávná kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) odhalila, jak tyto peníze byly utraceny a zda přinesly očekávaný efekt.
NKÚ se zaměřil na 27 z celkových 59 projektů a zkontroloval, jak bylo nakládáno s 360 miliony korun. Hlavní zjištění bylo pozitivní – peníze byly většinou utraceny účelně a pomohly zvýšit povědomí veřejnosti o dostupných fondech EU. Nebylo zjištěno žádné porušení pravidel při čerpání těchto prostředků. Kontrolované subjekty zahrnovaly Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), stejně jako Agenturu pro podnikání a inovace a Centrum pro regionální rozvoj ČR.
Přesto byly nalezeny nedostatky ve veřejných zakázkách, zejména při nákupech propagačních předmětů a fotografických služeb, kde se často objevovali stejní dodavatelé nebo byly zakázky uděleny bez dostatečné konkurence.
MMR vynaložilo na propagaci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) 130 milionů korun, což představuje 72 % plánovaných výdajů. Na druhé straně MPO utratilo na svůj program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK) pouze 16 % schválených prostředků, tedy 25 milionů korun.
Omezení výdajů způsobila pandemie COVID-19, která vedla k rušení dnu otevřených dveří a přesouvání seminářů a konferencí do online prostředí. Výdaje na přímou komunikaci, jako jsou konference nebo veletrhy, a také na tištěné publikace, letáky a plakáty se však u obou ministerstev pohybovaly okolo 15 milionů korun.
Zajímavé jsou rozdíly v nákladech na reklamu mezi MMR a MPO. MMR jako řídicí orgán IROP utratilo na reklamu 64,5 milionů korun, což je skoro 18krát více než MPO na OPPIK, kde bylo vynaloženo pouze 3,5 milionu korun. MMR realizovalo rozsáhlé mediální kampaně na podporu energetické modernizace a pomoci bytovým domům v Praze, stejně jako kampaně na pomoc při zotavení z pandemické krize.
Zatímco peníze na publicitu a propagaci hrály klíčovou roli ve zvýšení informovanosti o evropských fondech, kontrola odhalila i potřebu lepšího řízení veřejných zakázek. Tato zjištění mohou být cenná pro plánování budoucích výdajů a zajištění transparentnosti a efektivity využívání evropských prostředků.
Zdroj: TZ NKÚ

