Dnes je 31. březen 2025, svátek má Kvido
Reklama   •   Koupit reklamu
Úvod Aktuálně / Ekonomika Jak se v České republice utrácejí peníze na propagaci evropských fondů? Vytvořit článek
Jak se v České republice utrácejí peníze na propagaci evropských fondů?
Redakce iÚSTECKO - 27. 03. 2025    1316    0 Líbil se vám tento článek?

ČR - 27.03.2025

Peníze z Evropské unie nejsou jen o dotacích a projektech. Je důležité, aby o nich věděli i ti, kdo by je mohli využít. Právě proto byla v letech 2014 až 2020 vynaložena téměř 650 milionů korun na publicitu a propagaci různých operačních programů.

Nedávná kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) odhalila, jak tyto peníze byly utraceny a zda přinesly očekávaný efekt.

NKÚ se zaměřil na 27 z celkových 59 projektů a zkontroloval, jak bylo nakládáno s 360 miliony korun. Hlavní zjištění bylo pozitivní – peníze byly většinou utraceny účelně a pomohly zvýšit povědomí veřejnosti o dostupných fondech EU. Nebylo zjištěno žádné porušení pravidel při čerpání těchto prostředků. Kontrolované subjekty zahrnovaly Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), stejně jako Agenturu pro podnikání a inovace a Centrum pro regionální rozvoj ČR.

Přesto byly nalezeny nedostatky ve veřejných zakázkách, zejména při nákupech propagačních předmětů a fotografických služeb, kde se často objevovali stejní dodavatelé nebo byly zakázky uděleny bez dostatečné konkurence.

MMR vynaložilo na propagaci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) 130 milionů korun, což představuje 72 % plánovaných výdajů. Na druhé straně MPO utratilo na svůj program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK) pouze 16 % schválených prostředků, tedy 25 milionů korun.

Omezení výdajů způsobila pandemie COVID-19, která vedla k rušení dnu otevřených dveří a přesouvání seminářů a konferencí do online prostředí. Výdaje na přímou komunikaci, jako jsou konference nebo veletrhy, a také na tištěné publikace, letáky a plakáty se však u obou ministerstev pohybovaly okolo 15 milionů korun.

Zajímavé jsou rozdíly v nákladech na reklamu mezi MMR a MPO. MMR jako řídicí orgán IROP utratilo na reklamu 64,5 milionů korun, což je skoro 18krát více než MPO na OPPIK, kde bylo vynaloženo pouze 3,5 milionu korun. MMR realizovalo rozsáhlé mediální kampaně na podporu energetické modernizace a pomoci bytovým domům v Praze, stejně jako kampaně na pomoc při zotavení z pandemické krize.

Zatímco peníze na publicitu a propagaci hrály klíčovou roli ve zvýšení informovanosti o evropských fondech, kontrola odhalila i potřebu lepšího řízení veřejných zakázek. Tato zjištění mohou být cenná pro plánování budoucích výdajů a zajištění transparentnosti a efektivity využívání evropských prostředků.

Zdroj: TZ NKÚ



Líbil se vám tento článek?

Komentáře

Výběr článků
Redakce iÚSTECKO - před 21 minutami
ÚSTÍ NAD LABEM - 31.03.2025 Pod povrchem současnosti se odhalují příběhy minulosti. Archeologové na stavbě Justičního paláce na B...
Redakce iÚSTECKO - před 3 hodinami
LOVOSICE- 31.03.2025 Václav Havel, neobyčejná osobnost naší historie, se dočkal jedinečné pocty – lavičky, která ponese jeho odka...
Redakce iÚSTECKO - před 3 hodinami
ÚSTÍ NAD LABEM - 31.03.2025 Ústí nad Labem se chystá na realizaci ambiciózního projektu Dronového centra, jehož hlavním cílem je...
Premium články
Redakce iÚSTECKO - 26. 03. 2025
ČR - 25.03.2025  /public relations/ Představte si konec dlouhého dne. Vrátili jste se domů, vyčerpaní a přemýšlíte, jak by bylo s...
Redakce iÚSTECKO - 10. 03. 2025
Život není vždy snadný a každý z nás se může dostat do situace, kdy se mu život obrátí vzhůru nohama. Zdravotní problémy, rodinné...
Plazma Most - 02. 03. 2025
Přestože krevní buňky často dostávají veškerou pozornost, krevní plazma je tichým hrdinou, který hraje klíčovou roli v mnoha aspek...
Reklama   •   Koupit reklamu