V Mostě se uskuteční mezinárodní konference o inkluzivním vzdělávání v Evropě, která představí nejnovější poznatky a zkušenosti z této oblasti.
Jak informují Mostecké listy, konference se koná u příležitosti 30. výročí založení Základní školy profesora Zdeňka Matějčka, která je jednou z průkopnic inkluzivního vzdělávání v České republice.
Konference se bude zabývat mapováním rozvoje inkluzivního vzdělávání v Evropě a rolí kolegiálních podpůrných center, která poskytují odbornou pomoc školám a učitelům v začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžného vzdělávacího procesu. Mezi řečníky budou jak čeští, tak zahraniční odborníci, kteří představí své výzkumy a projekty v této oblasti. Konference se také zaměří na výměnu zkušeností a dobré praxe mezi účastníky.
Konference se koná v pátek 21. března v zasedací místnosti mosteckého magistrátu, který je spolupořadatelem akce spolu s Ústeckým krajem. Konference je určena pro učitele, ředitele škol, pedagogické pracovníky, studenty, rodiče a všechny zájemce o inkluzivní vzdělávání. Pro účast na konferenci je nutné vyplnit přihlášku na webových stránkách Základní školy profesora Zdeňka Matějčka www.zsdysmost.cz.
Večer po konferenci se v Městském divadle Mostě uskuteční kulturní program, který připravili žáci a učitelé Základní školy profesora Zdeňka Matějčka. Pod názvem Pojďte s námi na výlet aneb Máme společné zážitky budou prezentovat své umělecké a sportovní dovednosti, které rozvíjejí v rámci inkluzivního vzdělávání.
Den před konferencí, ve středu 20. března, se bude konat den otevřených dveří v Základní škole profesora Zdeňka Matějčka, kde si budou moci návštěvníci prohlédnout školu, zúčastnit se ukázkových hodin a seznámit se s pedagogickým kolektivem a žáky školy.
Konference je součástí projektu Inkluzivní vzdělávání v Evropě, který realizuje Základní škola profesora Zdeňka Matějčka ve spolupráci s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně, která je její fakultní školou. Cílem projektu je podpořit rozvoj inkluzivního vzdělávání v České republice a navázat spolupráci s evropskými partnery v této oblasti.
Jaké jsou výhody inkluzivního vzdělávání?
Inkluzivní vzdělávání je způsob vzdělávání, který respektuje a podporuje rozmanitost a individualitu všech studentů. Mezi hlavní výhody inkluzivního vzdělávání patří:
- Sociální zařazení: Děti se speciálními vzdělávacími potřebami se cítí součástí společenství a mají možnost navazovat přátelství s vrstevníky.
- Rozvoj dětí: Inkluzivní vzdělávání podněcuje rozvoj schopností, sebevědomí a sebeúcty dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, ale také dětí bez nich, které se učí toleranci, empatii a spolupráci.
- Dostupnost škol: Inkluzivní vzdělávání umožňuje dětem navštěvovat školy blízko domova, což snižuje náklady a čas na dopravu a zvyšuje zapojení rodin do vzdělávacího procesu.
- Reálné prostředí: Inkluzivní vzdělávání připravuje děti na život v reálném světě, kde se setkávají s různými lidmi a situacemi, a pomáhá jim získat potřebné dovednosti a kompetence pro budoucnost.
Jaké jsou naopak nevýhody inkluzivního vzdělávání?
- Náklady: Inkluzivní vzdělávání vyžaduje více finančních a materiálních zdrojů, jako jsou asistenti, úpravy školních prostor, speciální pomůcky a materiály, atd.
- Přístup společnosti: Někteří lidé mohou mít negativní postoj k inkluzivnímu vzdělávání a považovat ho za snižování kvality vzdělávání nebo za znevýhodňování dětí bez speciálních potřeb.
- Náročnost pro děti se speciálními potřebami: Některé děti se speciálními potřebami mohou mít potíže s adaptací na běžné vzdělávací prostředí, kde musí čelit většímu tlaku, konkurenci, šikaně nebo izolaci.
- Nepřipravenost pedagogů a školy: Inkluzivní vzdělávání vyžaduje speciální přípravu a kvalifikaci učitelů, kteří musí být schopni využívat různé metody, techniky a strategie pro práci s různorodými studenty. Také škola musí být schopna poskytnout dostatečnou podporu a spolupráci mezi všemi zúčastněnými stranami.
Foto: Ilustrační foto, PxHere