Dnes je 23. listopad 2024, svátek má Klement
Reklama   •   Koupit reklamu
Úvod Aktuálně Digitalizace v chaosu: Kontrola ukázala selhání v digitalizaci a vysoké náklady Vytvořit článek
Digitalizace v chaosu: Kontrola ukázala selhání v digitalizaci a vysoké náklady
Redakce iÚSTECKO - 11. 09. 2024    4444    0 Líbil se vám tento článek?

ČR - 11.09.2024

Ani po deseti letech nejsou klíčové IT projekty na Ministerstvu práce a sociálních věcí (MPSV) dokončené, což brání plné digitalizaci služeb, ukazuje nová kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).

Ačkoli občané mohou v některých případech komunikovat s Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ) a Úřadem práce ČR elektronicky, úředníci stále vykonávají mnoho činností manuálně. Navíc občané často musí předkládat údaje, kterými státní správa již disponuje.

Problémy s propojením systémů

NKÚ poukázal například na zdlouhavé zpracování žádostí o rodičovský příspěvek a příspěvek na bydlení. I když lze žádosti podat online, úředníci musí často přepisovat informace z jednoho systému do druhého. Důvodem je nepropojení klíčových informačních systémů, které by měly spolupracovat automaticky. To nejen zatěžuje úředníky, ale také zpomaluje vyřizování žádostí.

Podobné problémy přetrvávají i v důchodové agendě, kde je značná část práce stále závislá na manuálním přepisování údajů. Úředníci musí před výplatou důchodu tisknout různé údaje z jednoho systému, které poté ručně zadávají zpět do systému. Tato praxe narušuje princip „vnitřně pouze digitálně“ a snižuje efektivitu práce.

Zpoždění ve vyřizování důchodů

V důchodové agendě jsou problémy ještě výraznější. Zákonná lhůta pro vyřízení žádosti o starobní důchod je 90 dnů, ale ČSSZ tuto lhůtu překročila v 79 % případů během prvních tří čtvrtletí roku 2023. Současný informační systém neumožňuje efektivní digitalizaci, což vede k prodlužování procesů. Přestože ČSSZ investovala do provozu a rozvoje tohoto systému 701,5 milionu Kč za posledních pět let, problémy přetrvávají.

Porušení zákona při tvorbě aplikace

NKÚ také odhalil závažná pochybení při vývoji aplikace „Jenda“, která slouží k online podání žádostí o příspěvky. MPSV nechalo aplikaci vytvořit bez výběrového řízení v rámci smlouvy na podporu stávajících aplikací, ačkoli tvorba nových aplikací nebyla součástí této smlouvy. Ministerstvo tak podle kontrolorů porušilo zákon o veřejných zakázkách, přičemž na tvorbu aplikace bylo vynaloženo 93,5 milionu Kč.

Nepovedené investice a nedokončené projekty

MPSV čelí kritice i za nedokončení projektů, které měly snížit provozní náklady informačních systémů. Resort měl za cíl snížit měsíční náklady z 33 milionů Kč na 3 miliony Kč, ale ani po deseti letech se mu to nepodařilo. V důsledku toho resort zaplatil na provozu těchto systémů o 650 milionů Kč více, než se původně plánovalo.

Celkově MPSV a ČSSZ vynaložily na neúspěšné pokusy o výměnu informačních systémů přes 300 milionů Kč. Od roku 2014 například ministerstvo utratilo 297 milionů Kč za vývoj nového systému pro státní politiku zaměstnanosti, který však nikdy nebyl spuštěn.

Kontrola NKÚ tak odhalila zásadní nedostatky v oblasti digitalizace na MPSV, které vedou nejen k plýtvání finančními prostředky, ale i k neefektivnímu fungování celé agendy.

Zdroj: TZ NKÚ



Líbil se vám tento článek?

Komentáře
Prodej a pronájem
Reklama   •   Koupit reklamu