ČR - 14.05.2024
Každý den v roce, sedm dní v týdnu, 24 hodin denně je Zdravotnická záchranná služba připravena poskytnout nezbytnou pomoc všem občanům České republiky. V loňském roce ošetřila více než milion pacientů a z operačních středisek vyjíždí vozidlo záchranné služby přibližně každých 28 vteřin k lidem, kteří potřebují pomoc. Proto si každoročně připomínáme Den linky 155, který symbolicky připadá na 15. května, abychom ocenili práci záchranářů. Součástí systému ZZS je také aplikace Záchranka, dlouhodobě podporovaná Nadací Vodafone, která přináší rychlou pomoc prostřednictvím moderních technologií.
Klíčové spojení mezi záchranáři a lidmi, kteří pomoc potřebují, představuje tísňová linka 155. Operátoři na této lince jsou vyškolení jako zdravotničtí záchranáři nebo specializované zdravotní sestry. Tato úroveň odbornosti není běžná ve všech vyspělých zemích. Díky pokročilému systému aktivní telefonické asistence je Česká republika světovým lídrem v poskytování laické resuscitace osobám postiženým náhlou zástavou oběhu. Tato skutečnost výrazně zvyšuje naději na záchranu a uzdravení pacientů.
Aplikace Záchranka
Důležitou roli v práci Zdravotnické záchranné služby (ZZS) hraje i aplikace Záchranka, kterou má ve svých mobilních telefonech nainstalovanou už 2 751 000 lidí. Je vždy připravena pro rychlé kontaktování zdravotnické záchranné nebo horské služby, a to stiskem jediného tlačítka. Navíc má řadu dalších chytrých funkcí a propojení, která lidem v nouzi pomohou. Díky systému varovných upozornění dokáže aplikace informovat uživatele o situacích ohrožujících zdraví nebo život prostřednictvím push notifikací. Jedná se o nenadálé krizové situace, jako je znečištění pitné vody, karanténa, chemická havárie, nález nevybuchlé munice a další nebezpečné situace. Vhodně tak doplňuje další zákonné prostředky varování obyvatelstva. A v neposlední řadě nabízí nejucelenější databázi všech automatizovaných externích defibrilátorů (AED) v naší zemi.
Aplikace Záchranka je přímo napojena na systémy záchranných služeb v ČR. Po stisknutí nouzového tlačítka aplikace automaticky odesílá nouzovou zprávu s informacemi o poloze pacienta včetně údajů, které o sobě vyplnil ve svém profilu. Pro uskutečnění hovoru na linku 155 je nutné volání potvrdit. Pokud se člověk nachází na horách, aplikace Záchranka to podle GPS signálu sama rozezná a odešle nouzovou zprávu i horské službě v dané oblasti. V loňském roce použilo aplikaci Záchranka 31 000 lidí, z toho 2 058 hovorů bylo předáno právě horské službě. Denně aplikaci použije průměrně 100 lidí.
„I když mi telefon často radí vymazat nepoužívané aplikace, Záchranku jsem si nechal. K večeru beru kolo, užívám si hřebenovou jízdu bez lidí, ale pak přijde pád. Na místě, kde není téměř žádný signál a jednu ruku mám v nepřirozené poloze. Díky aplikaci Záchranka jsem se mohl dovolat. Viděli moji polohu, hned mě propojili s horskou službou, která mě rychle lokalizovala. Super, nevěděl jsem totiž, jestli neomdlím,“ popisuje svůj příběh ve své recenzi na aplikaci Jakub Kehler. A podobných zpráv dostává Záchranka desítky.
„Za osm let se aplikace Záchranka stala důležitou součástí podpory operačního řízení na zdravotnických záchranných i horských službách. Naše spolupráce se všemi 14 ZZS je základem naší činnosti a jsme velmi rádi, že tato spolupráce funguje. Lidé obvykle předpokládají, že aplikace je financována z veřejných prostředků. Nicméně pokrok, kterého jsme za dobu fungování dosáhli, a možnosti, které aplikace poskytuje, jsou především výsledkem trvalé podpory ze strany soukromých partnerů, jako je Nadace Vodafone a Generali Česká pojišťovna. Bez nich bychom nemohli realizovat naši činnost v této podobě. Také si velmi ceníme zapojení krajů a veřejných institucí,“ říká zakladatel aplikace Záchranka Filip Maleňák.
Jan Fencl, programový manažer Nadace Vodafone k tomu dodává: „V Nadaci Vodafone si velice vážíme každodenní náročné a obětavé práce lidí ze Zdravotnické záchranné služby a obecně celého Integrovaného záchranného systému. Věříme, že naší dlouhodobou podporou vývoje a provozu aplikace Záchranka jako její generální partner přispíváme k snadnější lokalizaci volajícího v nouzi. Za důležité považujeme i neustálé inovace a přidávání funkcionalit, například přenos videa z místa nehody na operační střediska ZZS. Tato možnost výrazně zlepšuje komunikaci mezi záchranáři a lidmi, kteří jejich pomoc potřebují.“
Zdroj: TZ Vodafone