DĚČÍN - 15.10.2024
V rámci rekonstrukce historické Dlouhé jízdy v Děčíně došlo k zásadní změně projektu. Místo původně plánovaného povrchu z probarveného betonu rozhodlo město o použití žulových kostek. K tomuto kroku přistoupili kvůli technickým komplikacím, které se objevily při stavebních pracích.
Dělníci narazili na skalní masiv v různých hloubkách, což by znemožnilo použití betonu, jak bylo původně v plánu. „Pokud bychom pokračovali podle původního návrhu, bylo by nutné odstranit část skalního masivu, což by podle odborníků mohlo ohrozit stabilitu zdí,“ uvedl náměstek primátora pro rozvoj města Ondřej Smíšek (Náš Děčín). Z těchto důvodů bylo rozhodnuto o změně povrchu na okrové žulové kostky, které nepotřebují tak hluboké podloží.
Památkáři toto rozhodnutí podporují, protože odstranění skalního masivu by podle nich mohlo nenávratně poškodit historický ráz památky. Skalní masiv, který se nachází přibližně 20 metrů od dolní brány, nebyl při přípravě projektové dokumentace odhalen, a jeho odstranění by bylo nejen technicky, ale i finančně náročné. „Odstranění skalního podloží představuje riziko pro stěny Dlouhé jízdy, které jsou tvořeny oblouky z materiálů nižší kvality,“ doplnil primátor města Jiří Anděl (ANO).
Dlouhá jízda, která byla vybudována v 17. století, je jednou z klíčových historických památek Děčína. Město se proto rozhodlo pro její zásadní rekonstrukci, která probíhá souběžně s obnovou Růžové zahrady. Obě památky jsou součástí rozsáhlého projektu, na jehož realizaci získal Děčín dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu. Projekt by měl být dokončen v druhé polovině příštího roku.
Rekonstrukce přináší nejen technické výzvy, ale také šanci na oživení jedné z nejvýznamnějších částí děčínské historie.
Zdroj a foto: TZ Děčín