Česká obchodní inspekce (ČOI) zkontrolovala v prvním čtvrtletí letošního roku 218 internetových obchodů a zjistila, že 186 z nich (85,3 %) porušuje zákon o ochraně spotřebitele. Nejčastějšími nedostatky bylo nedodržování povinnosti informovat spotřebitele o prodávaných výrobcích, o možnosti mimosoudního řešení sporů nebo o reklamačním řádu.
Podle ČOI se jedná o dlouhodobý problém, který přetrvává v oblasti internetového prodeje. Inspektoři proto budou v této oblasti pokračovat v kontrolách i v dalších měsících.
Zákon o ochraně spotřebitele stanoví, že prodávající musí poskytnout spotřebiteli před uzavřením smlouvy jasné a úplné informace o výrobku nebo službě, ceně, podmínkách dodání, právech a povinnostech obou stran, možnosti odstoupit od smlouvy nebo uplatnit reklamaci. Pokud to nedělají, mohou být pokutováni až do výše 10 milionů korun.
ČOI také upozorňuje, že prodávající musí informovat spotřebitele o tom, jaký subjekt je oprávněn řešit případné spory mezi nimi mimosoudní cestou. Tato povinnost platí od roku 2017 a jejím cílem je usnadnit spotřebitelům dohodu s prodávajícím bez nutnosti obracet se na soud.
ČOI doporučuje spotřebitelům, aby si před nákupem na internetu ověřili důvěryhodnost prodávajícího, prostudovali si obchodní podmínky a reklamační řád a ukládali si potvrzení o objednání a platbě. Pokud se dostanou do sporu s prodávajícím, mohou se obrátit na ČOI nebo na subjekt mimosoudního řešení sporů.
Foto: Pixabay