ČR - 03.09.2024
Česká veřejnost se začíná stále více zajímat o lokální potraviny. Podle aktuálního průzkumu CVVM zaměřeného na spotřební chování občanů vyplývá, že téměř dvě pětiny obyvatel (39 %) mají o toto téma zájem. Přestože většina populace se o lokální potraviny příliš nezajímá, více než polovina dotázaných (55 %) alespoň občas tyto potraviny nakupuje.
Mezi hlavními důvody pro nákup lokálních potravin Češi uvádějí jejich čerstvost, podporu místních zemědělců a kvalitu. Lokální produkty jsou často upřednostňovány právě pro jejich čerstvost (17 %), přičemž 15 % lidí chce svým nákupem podpořit místní zemědělce. Dalších 13 % respondentů považuje tyto potraviny za kvalitnější.
Nejvíce kupované lokální produkty zahrnují ovoce, zeleninu, vejce a med. Překvapivě 65 % respondentů uvedlo, že by byli ochotni za lokální potraviny zaplatit více než za dovážené, přičemž nejčastěji by byli ochotni připlatit až o 25 %.
Průzkum však také odhalil několik překážek, které brání častějšímu nákupu lokálních potravin. Největším problémem je jejich dostupnost a časová náročnost při jejich nákupu. Polovina lidí (52 %) by si pro lokální potraviny byla ochotna dojet do vzdálenosti menší než 20 kilometrů, ale pětina respondentů (21 %) by si pro ně vůbec nechtěla jezdit.
Česká veřejnost vnímá nabídku lokálních potravin v místě svého bydliště velmi rozporuplně. Přibližně 42 % lidí je s ní spokojeno, zatímco stejný podíl ji považuje za nedostatečnou. Nejvíce lidem chybí lokální ovoce a zelenina, ale také maso, ryby a mléčné výrobky.
Výzkum ukázal, že 91 % dotázaných by podporu produkce lokálních potravin uvítalo. Zároveň však většina respondentů považuje současnou podporu ze strany státu, krajů a mikroregionů za nedostatečnou. Od roku 2020 se počet lidí, kteří jsou s podporou spokojeni, výrazně snížil. Češi vnímají jako hlavní překážky pro rozvoj lokálních potravin levnou zahraniční konkurenci, byrokracii a konkurenci velkých zemědělských podniků v ČR.
Průzkum jasně ukazuje, že Češi jsou ochotni investovat do lokálních potravin, pokud budou mít snadnější přístup k širší nabídce těchto produktů. To by mohlo přinést nové příležitosti pro místní producenty, kteří by mohli využít rostoucího zájmu o kvalitní a čerstvé potraviny z regionu.
Zdroj: CVVM
Foto: PxHere